Teori om Nintendo Switch 2s möss

Nintendo visade som bekant upp Nintendo Switch 2 för ett par veckor sedan. Och vi väntar ju egentligen fortfarande på fler konkreta detaljer från Nintendo. Men vi ska inte låta sådana petitesser hindra oss från att spekulera i en av de stora diskussionspunkterna sedan de släppte teasern. Att spekulera är ju alltid kul!

Den stora vida webben har nämligen tisslat och tasslat om huruvida kontrollerna kommer kunna användas som möss eller ej.

Läs t ex Maddy Myers för Polygon:

This was already rumored, and if I hadn’t seen those rumors, then I might not have understood what I was looking at during the portion of the teaser that depicts the Joy-Cons sliding around on a hard surface like a cute lil’ mouse. Because of those rumors, though, I’m now convinced that this is a thing and the Switch 2 will include this feature. The video specifically shows the Joy-Con mouse position as perpendicular to the surface its on. The new Joy-Con mechanic is further cemented by the part of the video that shows a Joy-Con on its side with a section that really looks like an optical mouse light.

Och hon spekulerar vidare:

My biggest question is… why? I’ve now picked up my old Joy-Cons and slid them around my desk just to get a feel for how this would be, and it feels weird as heck. They’re small and fiddly. The new Joy-Cons will be bigger and may feel a bit more robust, but this is still a very skinny and flat mouse that doesn’t look like it would conform to a human hand particularly well. It would probably hurt my hand if I used this “mouse” for a prolonged length of time.

That matters, because most games that benefit from using a mouse are games that involves a lot of mouse usage. I’m thinking about strategy games here, with lots of menu items on the screen to click on, or units to select and direct to different places on a map. Or maybe point-and-click adventure games that require carefully sliding a cursor around a room, looking for clues.

Ett högst rimligt resonemang.

Jag håller med om att det mycket väl kan vara så att musfunktionen faktiskt kommer att vara en ganska obekväm upplevelse. Men med den viktiga distinktionen att Nintendo är helt okej med det.

Min teori är nämligen att musfunktionen inte är ett mål i sig självt. Snarare är musfunktionen en nödvändig konsekvens av de har valt att lägga fokus på en helt annan del av hårdvaran: pekskärmen.

Switchens pekskärm har verkligen levt ett liv i skymundan. Mig veterligen nyttjas den bara fullt ut i ett fåtal spel. Åtminstone bland Nintendos egna titlar.

Vilket, förmodar jag, främst beror på att pekskärmen av naturliga skäl kräver att man spelar i handhållet läge. Så fort man kopplar upp sig mot en tv så går pekskärmen inte längre att använda och man tvingas förlita sig på den ordinarie spelkontrollen. Eller, i vissa fall, knapphändiga rörelsekontroller. Oavsett tvingas man leva med en stor precisionsförlust så fort man vill använda en större skärm.

Även en halvkass mus skulle kunna jämna ut det här precisionsglappet mellan handhållet och inkopplat läge. Nintendo skulle då ha den ventil de behöver för att våga bygga fler spel och upplevelser som kräver en högre precision.

Vågar man hoppas på en fullfjädrad editor för att skapa egna banor i Mario Kart 9?